BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Coöperatief leren wordt door veel scholen wereldwijd toegepast. Er is al veel onderzoek gedaan naar de resultaten ervan. Prof. John Hattie en dr. Robert Marzano maakten meta-analyses van de verschillende onderzoeken over coöperatief leren. Beide wetenschappers toonden aan dat deze onderwijsaanpak een aantoonbaar positief effect heeft op de prestaties en ontwikkeling van leerlingen, onder een aantal voorwaarden. Zij publiceerden daarover in hun boeken. 

Prof. John Hattie over coöperatief leren

Coöperatief leren heeft, vergelijken met individueel leren een effectgrootte van 0.59. Dat is hoger dan de maatstaf die prof. Hattie hanteert voor invloeden: de gemiddelde effectgrootte (0.4). 

Dr. Robert Marzano over coöperatief leren

Coöperatief leren is één van de negen didactische aanpakstrategieën die het meest van invloed zijn op schoolprestaties. 
Coöperatief leren heeft een gemiddelde effectgrootte van 0.73. In zijn boek Wat werkt in de klas beschrijft hij een aantal bepalende elementen voor het succes van coöperatief leren. De belangrijkste zijn terug te vinden in de onderwijsaanpak Kagan Coöperatief Leren. Andere punten hebben betrekking op de rol van de leraar.