Medewerkers

Peter Pijl

Trainer/Adviseur

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Afstemming met leerlingen is DE kern van het werk van de leraar

Al vanaf 1980 ben ik erg geboeid door het leren van de leerlingen in mijn klas. In die jaren voor de klas merkte ik dat leerlingen in principe heel veel willen en kunnen leren, maar ook hun eigen plan gaan trekken als er te weinig te halen valt. De afstemming met de leerlingen is wat mij betreft DE kern van het werk van de leraar.

In mijn studietijd op de RUU specialiseerde ik me in leermoeilijkheden en ben daarmee aan de slag gegaan bij een onderwijsbegeleidingsdienst. Met de kinderen, de leraren en ouders uitzoeken hoe het leren weer vlot getrokken kan worden en de leerling weer een smile šŸ™‚ kan krijgen, is echt mooi om te mogen doen.

Steeds meer ben ik gaan werken met schoolteams aan leerprocessen in hun klassen en steeds weer merk je dat leraren zo in hun kracht komen te staan wanneer en waar ze invloed zien op hun leerlingen.

In de 10 jaar dat ik voor een samenwerkingsverband in een Permanente Commissie Leerlingzorg mocht werken, lag ook de focus altijd op weer vlot trekken van het geluk en plezier van de leerling (en niet te vergeten hun ouders en leraren). Inmiddels weten we ook veel over hoe hersenen leren en het is mijn passie om dit met leraren te vertalen naar het optimaliseren van leerprocessen in hun klassen. In de onderwerpen waar ik veel mee te maken heb komt dit terug in Handelingsgericht werken 2.0, Kagan coƶperatief leren en Leren Zichtbaar Maken.

Nevenexpertise

Gz-psycholoog, adviseur commissies van begeleiding, samenwerkingsverbanden

Opleiding

Pedagogische academie, Doctoraal Orthopedagogiek, GZ-registratie

Professionalisering

Oplossingsgerichte diagnostiek, Kagan coƶperatief leren, Leren Zichtbaar Maken, Dynamic trainer.