Trainingen

Leergesprekken met leerlingen

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Zijn eigenaarschap en zelfsturing belangrijke pijlers in jouw school en/of klas? Wil je leerlingen in gesprekken nog meer eigenaar laten worden over hun leerproces? En ben je benieuwd hoe je kunt zorgen dat leerlingen de taal van het leren oppakken? Dan is ons aanbod leergesprekken met leerlingen zeker iets voor jou!

Eigenaarschap is de afgelopen jaren een belangrijk thema op scholen. Het gedachtegoed van Prof. John Hattie, Dylan Williams en Shirley Clarke hebben er onder andere aan bijgedragen dat veel scholen zich hierin hebben ontwikkeld. Leerlingen die eigenaarschap hebben, Prof. Hattie noemt hen ook wel zichtbaar lerende leerlingen, hebben helder voor ogen wat ze gaan leren, hoe ze er op dit moment voor staan en wat hun volgende stap in het leerproces is.

In een effectief leergesprek wordt mét de leerling gesproken. Het is een krachtig middel om meer zicht te krijgen op het leerproces voor de leerling en geeft informatie over de impact van de leraar.

Bij een effectief leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Tijdens de training leergesprekken met leerlingen verkennen we deze factoren en bekijken we wat nodig is om leerlingen de taal van leren mee te geven.

Doel van de training

  • We leren hoe we een krachtig leergesprek kunnen voeren.
  • We leren hoe we de taal van leren bij onze leerlingen kunnen stimuleren.

Inhoud aanbod

Het aanbod bestaat uit drie mogelijkheden, waar elke training een mix is van theoretische kennisoverdracht, het bekijken van film- en praktijkvoorbeelden, het oefenen met verschillende gesprekstechnieken en het reflecteren op de eigen praktijk.

Een introductie (3 uur)

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte/ oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We vergroten onze kennis over de taal van leren en doen praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.

Eendaagse training (8 uur)

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte/ oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We kennen de 4 clusters van basiscommunicatie van Dekker en Biemans en kunnen deze clusters herkennen in videofragmenten.
  • We hebben geoefend met handige en minder handige (gespreks)technieken om met leerlingen in gesprek te gaan over leren.
  • We vergroten onze kennis over de taal van leren en doen praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.

Tweedaagse training (2 x 8 uur)

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte/ oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We kennen de 4 clusters van basiscommunicatie van Dekker en Biemans en kunnen deze clusters herkennen in videofragmenten.
  • We hebben geoefend met handige en minder handige (gespreks)technieken om met leerlingen en ouders in gesprek te gaan over leren.
  • We vergroten onze kennis over de taal van leren en doen praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.
  • We kunnen benoemen wat handige onderleggers en hulpmiddelen zijn in leergesprekken met leerlingen.
  • We bekijken hoe we het geleerde kunnen vertalen naar onze eigen leergesprekken en naar onze eigen lespraktijk. Wat willen we bewust blijven doen? En wat wordt onze volgende stap?

Voor wie?

Voor onderwijs- en zorgprofessionals die al stappen hebben gezet rondom eigenaarschap en nu effectieve leergesprekken willen voeren met leerlingen in het po, vo en mbo.

Meer weten?

Wil je meer informatie over dit aanbod, neem dan contact op met een van de trainers.

Trainers