Agenda

Samen de leerkuil in, een introductie op de leeruitdaging

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Leren is iets anders dan feiten verzamelen. Om leerlingen diep te laten leren, is frictie nodig: twijfel, het even niet meer weten, een cognitief conflict. Dan komen leerlingen uiteindelijk tot betekenisvolle inzichten!

Om diep te leren is het nodig dat je op de grens staat tussen weten en niet weten. Je erkent dat je bepaalde dingen nog niet weet, maar dat je die – met inzet en de juiste strategie – wel te weten kunt komen. Daarom dien je als leraar situaties te creëren waarin leerlingen die onbalans ervaren. Je wilt twijfel zaaien, en de manier waarop leerlingen nadenken uitdagen met andere of betere ideeën. Dat doe je met de Leeruitdaging. Daarmee wordt leren een prikkelende en gezamenlijke inspanning van leerling en leraar. De Leerkuil vormt de kern van de Leeruitdaging. Je zit in de Leerkuil als je onopgeloste of tegenstrijdige ideeën hebt over datgene wat je probeert te begrijpen. Je maakt dan een cognitief conflict door. Door leerlingen uit te nodigen in de Leerkuil te stappen, daag je ze uit om te komen tot diep leren, met als doel het ontwikkelen van betekenisvolle, blijvende inzichten.

De bron bij deze trainingen rond het werken met de Leeruitdaging is het boek De Leeruitdaging van James Nottingham.

De essenties

  • Leer wat een echte leeruitdaging is
  • Ervaar zelf een cognitief conflict
  • Krijg inzicht in diep leren

Werkwijze

De opbrengst van deze introductietraining is dat je een beeld hebt van wat de Leeruitdaging is. Je leert het concept van de Leeruitdaging kennen en weet welke stappen er gemaakt worden in dit proces.  Je begrijpt dat de Leeruitdaging een prachtige manier is om met je leerlingen van oppervlakkig leren naar diep leren te komen. Na deze introductie heb je gelijk zin met je leerlingen een leeruitdaging aan te gaan!

Doelstelling

  • Je hebt kennisgemaakt met de uitgangspunten van de Leeruitdaging
  • Je hebt zelf ervaren hoe je in cognitief conflict komt
  • Je kent de opbouw van het boek
  • Je hebt een uitgewerkt concept waar je in de praktijk mee aan de slag kunt

Doelgroep

Leraren PO en VO

Literatuur

De Leeruitdaging van James Nottingham