Agenda

Formatief Evalueren

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Duizenden leraren weten inmiddels dat leerlingen de meeste vooruitgang boeken als leerlingen zich eigenaar voelen van hun leerproces. Als leerlingen weten: dit ga ik leren, dit kan ik al en dit kan ik doen om mijn leerdoel te bereiken.

Dit klinkt mooi, maar in de praktijk blijft het soms abstract. Want als leerlingen ‘eigenaar zijn van hun leerproces’, wat doe jij als leraar dan precies? Hoe kun je ze helpen?

Deze manier van werken wordt wel formatieve evaluatie genoemd. Je bekijkt en herkent hoe leerlingen met hun leerproces bezig zijn en je reageert daar zo op dat ze een stap verder komen. Dat leer je je leerlingen ook bij zichzelf te doen en met andere kinderen in de groep. 

De essenties

  • Word je bewust van de essentie van het creëren van een leercultuur 
  • Leer meer over het werken met leerdoelen en succescriteria 
  • Krijg praktische tips om formatief evalueren in te zetten tijdens je les samen met je leerlingen

Doelstelling

Na deze dag(en) kun jij aspecten van formatief evalueren toepassen in je eigen onderwijspraktijk. Je leert hoe jij kunt werken aan een goed leerklimaat en lesstructuur die zorgen voor eigenaarschap bij je leerlingen.

Doelgroep

De cursus is geschikt voor leraren, intern begeleiders, schoolopleiders, bouwcoördinatoren en directies uit het basisonderwijs.

Literatuur

Formatieve Assessment – Shirley Clarke